< zpět
Vážný zájem / Matouš Hejl

Středobodem zájmu dalšího koncertu na Střecha Lucerny byly skladby současného skladatele Matouše Hejla, který nedávno získal novou cenu za soudobou hudbu „Trochu nižší C4“. Na tomto salonu zazněla i jedna světová premiéra jeho skladby.

Účinkující:

Karel Vrtiška – klavír

Hejl, Rataj, Tichý, Žárský Q
(Matouš Hejl – klavír, Michal Rataj – live electronics, Petr Tichý – kontrabas, Martin Žárský – elektrická kytara)

Program:

Matouš Hejl: dimmor i Stockholm II
(klavír, premiéra, 2017)

Matouš Hejl: Untitled #2
(elektronika, 2017)

Karel Vrtiška (*1990) je klavíristou, jehož repertoár tvoří skladby od baroka po kompozice současných autorů. Od roku 2007 spolupracuje s Orchestrem Berg, v minulém roce s ním premiéroval oceňovanou skladbu Matouše Hejla Kaleidoskop. Sólově vystupoval za hudebního doprovodu Českého národního symfonického orchestru, Komorního orchestru pražských symfoniků, Akademických komorních sólistů, Komorní filharmonie Pardubice, Plzeňské filharmonie a Moravské filharmonie Olomouc. Vedle sólové hry se věnuje i hudbě komorní, účinkoval na festivalu Smetanovské dny, Moskevském festivalu komorní hudby Vesna v Rosiji, Mezinárodním hudebním studentském festivalu v Kyotu a na „Prague Art Academies: Independent Spirits“ v Českém centru v New Yorku. Stal se laureátem domácích a mezinárodních soutěží jako je Smetanovská soutěž v Plzni a Beethovenův Hradec. Klavír studoval na Hudební a taneční fakultě AMU u profesorů B. Krajného a M. Kasíka a na Hochschule für Musik v Norimberku ve třídě prof. W. Manze.

Matouš Hejl (*1989), skladatel a klavírista, studoval ve Stockholmu na Royal College of Music, na pražské HAMU a Berklee College of Music v Bostonu. V jeho tvorbě hrají významnou roli elektronika a algoritmické kompoziční postupy. Často vyhledává spolupráci s dalšími hudebníky či vizuálními umělci a literáty a hledá s nimi společné oblasti zájmu pro umělecký dialog (patří mezi ně například Aleš Čermák, Ondřej Buddeus nebo Vít Neznal). Podílel se na řadě divadelních a tanečních představení (Jatka78, Meetfactory, Alfred ve dvoře) i filmových (Ztraceni v Mnichově) nebo multimediálních projektech.

Michal Rataj (*1975) vystudoval hudební vědu (FF UK) a skladbu (HAMU). V roce 2002 se podílel na vzniku rozhlasového pořadu Radioateliér Českého rozhlasu Vltava a založil internetový portál rAdioCUSTICA zaměřený na mapování současné domácí scény akustických umění. Od roku 2014 spolupracuje s Českým rozhlasem externě. Je autorem převážně elektroakustické a instrumentální hudby, od roku 2008 vystupuje sólově v autorských zvukových performance v Evropě a v USA. Vyučuje skladbu a elektroakustickou hudbu na Katedře skladby HAMU a na NYU Prague, je autorem hudby a zvukového designu k velkému množství rozhlasových her a v poslední době i k několika desítkám filmů napříč diváckými žánry.

Petr Tichý (1974) je český jazzový kontrabasista, inspirovaný nejen kávou. Jak obohatit a zlepšit svou hru i hudební myšlení konzultoval u Petra Kořínka, Jaromíra Honzáka, MiroslavaVitouše a Jiřího Slavíka na KJJ a jazzovém oddělení pražskéHAMU. Mezi jeho projekty patří duo HLASkontraBAS se zpěvačkou Ridinou Ahmedovou a kapela NTS s Michalem Nejtkem a Štěpánem Smetáčkem. Spolupracoval a spolupracuje s Floexem, orchestrem Berg, Markem Novotným, Vladimírem Václavkem, Palo Hammelem, Ondřejem Škochem, Mírou Kemelem, Sylvií Krobovou, Feng-yűng Song, kapelou Květovaný kůň a mnoha dalšími.

Martin Žárský, hudební nadšenec, kytarista a bubeník, autor hudebního pásma Wunder Bar Band hraje Stepního vlka Hermanna Hesseho (2013).